Al twee Maanden in Zuid-Afrika! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Shauni en Noud - WaarBenJij.nu Al twee Maanden in Zuid-Afrika! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Shauni en Noud - WaarBenJij.nu

Al twee Maanden in Zuid-Afrika!

Blijf op de hoogte en volg Shauni en Noud

12 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Molweni!!!

En we zijn alweer 8 weken in Zuid-Afrika, wat gaat de tijd snel en wat hebben we al veel gedaan.

Het weer wordt steeds beter, vooral in de weekenden hebben we veel geluk met tempraturen rond de 20/25 graden. We zijn al een aantal keer naar het strand geweest in Clifton en in Campsbay, ook heb je hier leuke restaurantjes waar je lekker kan uiteten, genietend van de zonsondergang komen we onze tijd hier prima door.

In Kaapstad is een berg die je met de auto kunt oprijden namelijk Signal hill, vanaf de top van deze berg kun je een prachtige zonsondergang zien en een uitzicht over de hele stad, eenmaal boven op deze berg te zijn beland en wij een fijn plekje hadden uitgezocht in het gras kwamen er een aantal rare vogels op ons af, deze vogels heten Guinea Fowls ze maken een raar geluid en komen erg dicht bij de mensen. Het is prachtig om hier de zonsondergang te bekijken, het is dan werkelijk 'de zon zien zakken in de zee'

Laatst zijn we naar Kirstenbosch geweest, dit is een park met verschillende honderden plantensoorten en veel verschillende vogels. Het park is echt mooi om er een dag te vertoeven en te picknicken.

In de buurt van de krokodillen farm in Paarl zijn we naar een opvang van dieren geweest. Deze dieren werden verwaarloost in circussen en dierenparken. In deze opvang; Drakenstein, worden ze goed verzorgt. Hier zijn veel leeuwen, tijgers en chimpansees. We kregen een rondleiding en bij elk dier werd een verhaal verteld wat er in het verleden gebeurd is. Hier zaten zo'n 30 leeuwen maar helaas was het te warm waardoor ze zich in de schaduw verstopten en we er helaas maar een paar hebben gezien.

In Somerset West zo'n 30 minuten van Kaapstad is er een Cheetaranch, hier zijn 10 cheeta's en je kunt ze ook aaien. We hebben hier 2 jonge cheeta's geaaid, zij waren 3,5 maanden oud en waren heel speels, hierdoor moesten de verzorgers bij hun hoofd zitten zodat ze ons niet zouden bijten. Maar wat een raar gevoel is dat, een cheeta aaien, dat doe je niet iedere dag!

Rond September komen er veel walvissen richting de zuid kust van Zuid-Afrika, we hebben daarom ook een boot tocht geboekt in Hermanus, eenmaal uit de haven kwamen we direct al twee walvissen tegen. Verder op zee zagen we heel veel walvissen, pinguïns en dolfijnen. en toen de boot stopte lagen er 5 walvissen op minder dan 5 meter van de boot, ze kwamen ontzettend dichtbij en zwommen onder de boot door.

Noud kon het niet laten om naar een voetbalwedstrijd te gaan, dus is hij naar Bafana Bafana tegen Nigeria gegaan. De sfeer was top en zelfs het voetbal was van een redelijk niveau, harde teckels en weinig kaarten blijkt Afrikaans te zijn, de wedstrijd eindigde in 0-0 maar ondanks de uitslag was het geweldig. Voetbal is in Zuid-Afrika echt een sport onder de zwarte bevolking, dus er speelde in het Zuid-Afrikaanse team maar één blanke mee en elke keer dat hij de bal had werd er Mulungu geroepen en dat betekent blanke.

We zijn ook naar een rugby wedstrijd geweest, dit is dan weer een blanke sport, je ziet maar enkele donkere spelers in het nationale rugby team, dus het verschil in voetbal en rugby is erg groot. De rugby wedstrijd tussen The Springboks(Zuid-Afrika) en The Wallabies(Australië) is een van de grootste wedstrijden ter wereld, de nummer 2 tegen de nummer 3 van de wereld. We begrepen in het begin niet veel van deze sport maar naar mate de wedstrijd vorderde begrepen we het en was het een leuke ervaring om dit eens mee te maken. Gelukkig won Zuid-Afrika en was de sfeer in het stadion geweldig.

Afgelopen week zijn we naar het strand geweest met een collega van ons. Hij woont zelf in een Township dicht bij onze organisatie waar we werken. Noud is hem gaan ophalen met de auto en hij nam zijn zoon van 3 jaar mee en zijn zusje van 8 jaar. Ze waren pas 1 keer naar het strand geweest wat ons in het begin verwonderde. Ze vonden het erg leuk maar omdat ze niet kunnen zwemmen was het meer opletten dan rustig op het strand liggen. We zijn rond een uur of 5 naar huis gegaan omdat het anders te gevaarlijk voor ons is om in een Township met een auto te rijden.

Van school uit moesten we deelnemen aan een Township tour, we zijn naar de Township Langa geweest. Langa is totaal anders dan andere Townships, hier heb je ook rijken wonen die graag in de Townships blijven wonen voor hun familie. Het is raar om een mooi huis met een Bentley voor de deur te zien in een Township met 20 meter ernaast een aantal shack's te zien staan. shack's zijn de zelf gemaakte huizen die bijna elke Township bewoner heeft, de shack's bestaan aan de buitenkant uit metalen golfplaten en aan de binnenkant karton om de warmte binnen te houden. We liepen onder begeleiding door Langa, er kwamen veel kinderen op ons af die met je willen spelen. Iedereen wilde in Noud zijn nek zitten omdat hij voor Afrikaanse begrippen erg groot is, bij Shauni gingen de meisjes aan haar haren zitten omdat ze zo goed als nooit een blond persoon hebben gezien. de lokale bewoners proberen ondanks de slechte omstandigheden het beste ervan te maken door vlees te verkopen of fruit aan de straat kant. Aan de zijkanten van de Townships zijn er toiletten waar iedereen uit de Townships hun behoeften doet, wat hier zo schrikbarend aan was is dat de vrouwen s'avonds niet naar de WC kunnen gaan vanwegen geweld en verkrachtingen, door de lokale gangmembers is het s'avonds onveilig in de Townships en word er regelmatig geschoten. Omdat wij op 30 minuten afstand wonen in een Westerse buurt is het voor ons moeilijk te begrijpen dat op zo'n korte afstand het totaal anders is qua leefomstandigheden en dat je er als vrouw zijnde moet nadenken wanneer je naar het toilet gaat.

De stage bevalt ons goed, af en toe is het zoeken en wachten op collega's maar dat schijnt in Afrika heel normaal te zijn en dat ze soms te laat zijn is een normale zaak. De Afterschool program gaat al stukken beter dan voorheen, de kinderen maken vorderingen en zelfs hun basisschool geeft aan dat ze voor liggen op de andere kinderen. Dit weekend was er kamp voor 100 kinderen, we zijn gisteren gaan helpen met de sport activiteiten, hier werd onder anderen Netball en Voetvolly gedaan, de kinderen vonden het weekend geweldig.

• 14 Oktober 2014 - 19:33

Fred:

Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben. Wat mooi wat jullie allemaal zien en vooral meemaken, dat moet toch 'n geweldige ervaring zijn. Dit maak je toch maar een keer mee .Geniet ervan!

Groetjes, Fred en Marleen

• 14 Oktober 2014 - 22:52

Gerry Rietjens:

Hoi Luitjes,
    leuk om julie verhalen te lezen!! Een rijke ervaring! Heel veel plezier daar en nog veel leerzame momenten
    Lieve groetjes,
    Jan en Gerry

• 15 Oktober 2014 - 21:10

Joep:

Nou, als ze Noud al groot vinden krijgen ze een hardaanval als ze mij zouden zien :P

• 22 Oktober 2014 - 20:37

Jean:

Mooi verslag, geniet maar van jullie avontuur. Geweldig dat jullie dat kunnen meemaken.
    Groeten van pap en mam.